چرا پنیر پیتزا کش میاید؟
نوشته شده توسط : علیرضا نساروند

نير انواع بسياري دارد؛ به طوري كه در فرانسه حدود 300 نوع آن توليد مي‌شود اما در ايران تنها 5 تا 6 نوع پنير قابل دسترسي است. پنيرها بسته به روش توليد، خواص گوناگون و مزه‌هاي مختلفي پيدا مي‌کنند

و از نظر ارزش تغذيه‌اي كمي با هم فرق دارند که البته اختلاف آنها خيلي زياد هم نيست...

برخي پنيرها با مايه پنير تهيه مي‌شوند که اصطلاحا آنزيمي به نام رنت يا رنين به آن مي‌زنند؛ در حالي كه پنيرهايي مانند پنير پيتزا بدون مايه پنير يا آنزيم توليد مي‌شوند و در واقع، با اسيد، شير را منعقد مي‌کنند. البته شير را به روش‌هاي گوناگوني منعقد مي‌کنند که يکي از اين روش‌ها استفاده از اسيدهاي مختلفي از جمله اسيدسيتريک يا اسيد استيک است. پنير پيتزا، پنيري است که هم لخته آن را مي‌توان با اسيد درست کرد و هم بعد از لخته شدن شير، لخته‌ها را داخل آب پنير ايجاد شده کمي حرارت مي‌دهند و اصطلاحا مي‌پزند. بعد لخته‌ها را از آب جدا کرده و پرس مي‌کنند و آبشان را گرفته و سفت مي‌کنند. اين کار باعث مي‌شود بافت پنير کمي کش‌دار و لاستيک‌مانند شود. سپس با حرارت دادن اين حالت كش آمدن بيشتر نمايان مي‌شود. البته اينکه يک پنير پيتزا خوب کش بيايد يا نه، ارتباط مستقيمي به روش توليد درست و مدت زمان پخت لخته‌ها دارد. اگر توانايي کارخانه توليدکننده بالا باشد و روش توليد را به خوبي انجام دهد، کيفيت پنير بالا رفته و در اصطلاح بيشتر کش مي‌آيد.

در ضمن يادتان باشد كه پنير پيتزا برخلاف پنيرهايي که با مايه پنير تهيه مي‌شوند، نيازي به رسيدن ندارد. برخي پنيرها را بعد از تهيه در يخچال نگه مي‌دارند تا برسند و همين رسيدن سبب تغيير مزه آنها مي‌شود. به علاوه، پنير پيتزا در مقايسه با پنيرهاي معمولي به همان ميزان پروتئين دارد چون وقتي شير لخته مي‌شود، بيشتر پروتئين در لخته باقي مي‌ماند. آنچه در آب پنير مي‌رود بيشتر املاح، قند و مقدار کمي پروتئين است و مي‌توان گفت ميزان پروتئين پنير پيتزا با پنير صبحانه برابري مي‌كند. اما چربي پنير پيتزا با پنير صبحانه کمي متفاوت است و مقدار آن بستگي به نوع شيري دارد كه در تهيه آن مورد استفاده قرار گرفته است. البته به برخي پنيرها بعدا چربي اضافه مي‌شود مثل پنيرهاي خامه‌اي که وقتي لخته تشکيل شده و آب پنير جدا شد به لخته، خامه يا کره اضافه مي‌کنند و بعد آن را قالب‌گيري كرده و نهايتا پنير خامه‌اي يا پنيرهاي پرچرب توليد مي‌شوند. بنابراين ميزان چربي پنير پيتزا يا هر پنير معمولي ديگري به نوع شير و چربي اضافه شده در مراحل بعدي آن بستگي دارد.

قاعدتا روي بسته‌بندي همه مواد غذايي بايد خصوصيات کامل از جمله ميزان چربي، پروتئين، نمک و کالري درج شده باشد ولي متاسفانه در ايران اين موضوع خيلي جدي گرفته نمي‌شود. در رابطه با کلسيم نيز بايد گفت پنير پيتزا هم مانند ساير لبنيات يکي از منابع خوب تامين کلسيم به حساب مي‌آيد ولي چون نمک و چربي آن زياد است بنابراين در مقايسه با يك ليوان شير كم‌چرب به صرفه نيست تا كلسيم مورد نياز روزانه‌مان را با خوردن اين نوع پنير تامين كنيم.
http://salamat.ir/





:: موضوعات مرتبط: میوه ها و خوراکی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 633
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 15 / 6 / 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: